Nye funksjoner i Microsofts Planner og Project for the Web

Ida Christin EriksenNyheter

Microsoft Planner hjelper deg som prosjektleder å strukturere og observere teamets oppgaver i en delt oversikt. I motsetning tar Project for the Web deg til et nytt nivå med en mulighet for prosjektplanlegging og i tillegg mer fleksibilitet. I løpet av det neste året planlegger Microsoft å forenkle og samkjøre de to appene, slik at det blir enklere å bevege seg fra den ene til den andre. Mens vi venter går vi igjennom de siste funksjonene som er blitt tilgjengelig i begge appene.  

Microsoft Planner passer godt for å administrere oppgaver på tvers av et team, og de kan organiseres i lister, over en tidslinje eller et Kanban-brett. Oppgavene kan inneholde alle nødvendige detaljer, som for eksempel tidsfrister, prioritet, fargekoder, og tilknyttede dokumenter. Planner har også tabeller som enkelt gir deg oversikt over statusen over hele planen.  

Nye funksjoner i Microsoft Planner er 

  • Opprett oppgaver fra chat: Fra Teams chat kan man nå lage nye oppgaver løpende når behovet oppstår. Dette passer godt for mindre formelle oppgaver, og gjør det enklere å følge opp disse. 
  • Foreslåtte dokumenter: Under en oppgave finner man nå foreslåtte dokumenter, basert på navnet og beskrivelsen av oppgaven, samt brukerne som er tildelt oppgaven. På denne måten slipper man å måtte lete gjennom databasen etter riktig dokument.  
  • Anbefalte planer: Det er lagt til en «anbefalte planer» seksjon i Planner for the Web som viser planer med oppgaver som har blitt tildelt deg, men som du ikke har sett på enda.  
  • Flytt oppgaver mellom ulike planer: Man kan enkelt flytte en oppgave mellom alle planer man mer medlem av. Dette gjør det enkelt å samkjøre oppgaver på tvers av team og private grupper. 

Microsoft Project (tidligere “Project-for-the-web») tillater både små og store prosjekter som krever dynamisk planlegging, underoppgaver, avhengigheter og rapportering. Også her kan planen ses i en liste, over en tidslinje eller som et Kanban-brett.  

Nye funksjoner i Microsoft Project er:

  • Tildel oppgaver til personer utenfor gruppen: Nå kan man tildele oppgaver til alle, til og med personer som ikke er med i prosjektteamet.  
  • Fleksibel distribusjon: Man kan lage ulike miljø basert på de ulike kravene organisasjonen, avdelingene eller teamene har. Dette skaper mindre kompleksitet for IT-ansvarlige, samtidig som prosjektledere og team får sine behov dekket.  
  • Kritisk linje: Det er nå mulig å markere oppgavene som påvirker prosjektets sluttdato. 
  • Tilpassede felter: Legg til egne felter for å kontrollere tilleggsinformasjon tilknyttet prosjektoppgavene. Man kan velge blant tekst, dato, nummer og valg felt.  

Om du har flere spørsmål angående Planner, Project eller Teams som planleggingsverktøy, er det bare å ta kontakt, så hjelper vi deg mer enn gjerne!