I løpet av de siste to månedene har jeg startet i en ny rolle som konsulent innen prosjekt- og porteføljestyring hos Intersoft Management Systems. Bakgrunnen min inkluderer IT-konsulentarbeid med low code-plattformen Mendix, engelskundervisning i Japan og arbeid med geografiske data hos Apple Maps i Silicon Valley. Fellesnevneren har vært en interesse for tydelig formidling og praktisk historiefortelling.

Ny kunnskap – støy eller mening?
Å tilegne seg ny kunnskap kan ofte føles som en krevende oppoverbakke. Menneskesinnet filtrerer automatisk bort informasjon det oppfatter som irrelevant – en instinktiv måte å spare energi på. Formidling fungerer best når informasjonen både er ny og gir mening. Hvis budskapet er for enkelt, eller vi har hørt det for mange ganger før, kjeder vi oss. Hvis det er for komplisert, fristes vi gjerne til å ikke bruke energi på å nøste det opp. I begge tilfeller blir budskapet redusert til meningsløs støy.
Å lære noe nytt – enten det er en ferdighet, et språk eller en teknologi – tvinger oss til å koble det til noe vi allerede kan. Vi lager mentale snarveier, bygger sammenhenger og ser etter mønstre. Når denne prosessen lykkes, opplever vi en mestringsfølelse ved å forstå noe som tidligere var uklart. Men dette skjer kun hvis vi oppfatter den nye kunnskapen som både interessant og relevant.
Power BI – rapporter som engasjerer
Det er derfor liker jeg datavisualisering så godt. Data, grafer, kart og andre visuelle fremstillinger kan gjøre komplekse ting enklere å forstå. Men bare hvis vi velger ut det som faktisk betyr noe. Med verktøy som Power BI kan vi presentere data på en måte som utnytter hjernens instinktive lyst til å finne mening gjennom mønstre. Det som før var meningsløs støy, blir nå relevant og virkelig på en ny og interessant måte, og vi klarer ikke å la være å følge med.
Det er verdifullt i en tid der oppmerksomheten vår er spesielt ettertraktet.
Jeg tok nylig PL-900-sertifiseringen i Power Platform Fundamentals, og ser frem til å bruke det jeg har lært i kommende Power BI-prosjekter. Målet mitt er å utvikle rapporter og instrumenttavler som engasjerer, har en tydelig hensikt, og gjør data om til historier som fortjener vår oppmerksomhet.