Ta vårrengjøring på prosjektporteføljen

Elisabeth Varpe WallemObservasjoner

Nå som våren nesten er over, er det på høy tid med en vårrengjøring. Det gjelder også prosjektporteføljen!

Da jeg var liten hadde vi store vaskeprosjekt hjemme to ganger i året; julerengjøring og vårrengjøring.

Før jul ble hele huset hjemme hos oss vasket, inkludert tak, inni skapene og ellers overalt det var mulig å rydde/ vaske. Jeg husker denne julerengjøringen som et ork og alt annet enn lystbetont. I tillegg kom den på verst mulig tidspunkt, både i forhold til skole/ eksamen, innspurt på jobb og juleforberedelser.

Denne julerengjøringen føles litt som det som har skjedd i oljebransjen i den siste tiden. Men nå er det på tide å se framover.

Prosjektene i en organisasjon er viktigere enn noensinne når økonomien er som den er nå. Det å gjøre de riktige prosjektene, med god ressursbruk og gode ideer, kan være det som snur hele framtiden til bedriften. Min spådom er derfor at det er de som satser hardt på prosjekter framover som klarer å omstille seg til den nye hverdagen (ja, jeg vet det var en ganske enkel og ufarlig spådom).

Så hva mener jeg med å ta en vårrengjøring av prosjektporteføljen? Vårrengjøringen i huset gjør vi for å få inn mer lys, rydde vekk tunge vinterklær, oppdatere stilen, med andre ord noe positivt, noe som gjør at jeg gleder meg til årstiden som kommer.

Den samme positive øvelsen kan vi ta på prosjektporteføljen!

Det første vi må gjøre er å få en totaloversikt på hva vi har, hvilke prosjekter og ideer. Når vi har fått den oversikten, vil første steg være å legge vekk de tunge, gamle prosjektene som ikke passer til en ny og framoverlent strategi. Deretter kan vi se etter om det er noen av prosjektene vi vil beholde som er «ødelagt», og i tilfelle, om de er verdt å reparere. Det kan være et prosjekt hvor deler av prosjektteamet må byttes ut, ny teknologi må tas i bruk eller en nyinnsprøyting av penger må til for å komme videre.

Nå har vi fått vasket, ryddet vekk og reparert det vi allerede har.

Da er det tid for den spennende oppgaven det er å fornye oss. Hvordan vil vi at det skal se ut hjemme hos oss, hvilken stil skal vi velge? Dette kan sammenlignes med strategien til firmaet framover, hvordan skal den endres for å være moderne, for å utnytte de mulighetene som kommer? Med en lettere, mer spisset og framtidsrettet prosjektportefølje, vil vi ha en stor fordel i markedet, framfor de som holder på med det samme, gamle.

Jeg ønsker dere lykke til med vårrengjøring, og håper dere er modige nok til å satse på en lys og varm sommer! Den kommer nå.