Ny startside for Project Online brukere

Elisabeth Varpe WallemFunksjonalitet, Nyheter

Project Online Home

Microsoft har nettopp presentert en forbedring som kommer til Project Online. Denne skal gjøre det enklere for brukerne å finne frem til egne prosjekter. Når en bruker trykker på «Project» i «vaffelmenyen» eller «app-launcher» for Office 365, vil han/ hun komme til sin egen tilpassede startside.

 

Office 365 meny

Her vil brukerne få mulighet til å opprette nye prosjekter, se sine favorittprosjekter og de prosjektene de sist jobbet på.

Startside Project Online

 

Opprette et nytt prosjekt

Dersom bruker har rettigheter til det, vil han/ hun kunne opprette et nytt prosjekt direkte fra startsiden, med en knapp.

Opprette prosjekt

Prosjektet som opprettes vil basere seg på standard prosjekttype, og vil ikke ha noen prosjektplanmal.

 

Sette et prosjekt som Favoritt

For de som jobber på mange prosjekter, vil det være nyttig å kunne sette noen prosjekter som favoritter. De vil da komme opp på en egen linje som er låst til startsiden.

Sett prosjekt som favoritt

Det er enkelt å markere et prosjekt som favoritt. Etter å ha vært inne på prosjektet, vil man finne det i listen over nylig åpnede prosjekter på startsiden. Herfra kan det legges til som favoritt og det vil dukke opp som en egen flis, slik som vist over.

 

Innvirkning på eksisterende Project Online installasjoner

Den nye startsiden i Project Online vil gjøre løsningen ennå mer tilpasset den enkelte brukeren. Likevel er det viktig å være klar over at når funksjonaliteten rulles ut, vil den kunne få konsekvenser på eksisterende Project Online installasjoner.

For de organisasjonene som har tilpasset den siden som kommer opp når du trykker på «Project»-flisen, vil disse tilpasningene kunne bli borte. Dette vil gjelde f.eks. om organisasjonen har flere PWA’er og bruker landingssiden som en meny videre. Det kan også påvirke tilpasninger hvor det er lagt inn linker til prosjektmetodikk, brukerveiledninger mm.

Foreløpig er ikke den nye funksjonaliteten tilgjengelig for testing i noen miljøer, men så snart vi får mulighet til å teste funksjonaliteten i praksis, vil vi skrive en oppfølgings-artikkel hvor vi går i dybden på de praktiske konsekvensene for eksisterende installasjoner, da også med klarere skjermbilder 🙂 .

 

Tidslinje

Den nye funksjonaliteten skal rulles ut i tidsrommet mellom august 2018 og oktober 2018 for de kundene som har «First Release» på Office 365. Informasjon om funksjonaliteten er å finne i Office 365 Message Center ( https://admin.microsoft.com/AdminPortal/Home#/MessageCenter ).

Office365 message center

Du kan også lese om startsiden på Microsoft sin egen Technet blogg.